Ako si vybrať správny bicykel
Pred kúpou bicykla je dôležité uistiť sa, akým spôsobom a ako intenzívne budete bicykel používať. Pre toho, kto sa venuje cyklistike aktívne, je to veľmi jednoduché, má svoje skúsenosti a výber bicykla býva často jasný. Naopak ten, kto dlhú dobu na bicykli nesedel, nemá v dnešnej dobe jednoduchý výber. Trh ponúka veľké množstvo druhov bicyklov určených na rôzne účely. A preto sme tu my, vyškolení predajcovia, ktorí Vám ochotne pomôžeme pri výbere správneho bicykla.
Základné typy bicyklov:
Horské bicykle (MTB)
Populárne kategórie bicyklov pre nadšencov, ktorí vyznávajú jazdu v teréne, prevažne mimo cesty. Vďaka vývoju v posledných rokoch môžeme za jeden z poznávacích znakov považovať kotúčové brzdy, s ráfkovými brzdami sa stretnete pri nových horských bicykloch zriedka. Rámy MTB bicyklov sú nižšie, často veľmi rôznorodo tvarované. kategória sa ďalej delí na bicykle podľa druhu použitia:
Bicykle s prednou odpruženou vidlicou
Do tejto skupiny bicyklov patria bicykle od športových-na rekreačné vyžitie v prírode, až po pretekárske super ľahké stroje určené pre náročných jazdcov. Do tejto spoločnosti patria aj MTB bicykle určené na dirt/street a fourcross. Tieto sú určené na zábavu pre mladšiu vekovú skupinu.
Bicykle celoodpružené
Tieto bicykle sa ďalej delia na rôzne typy podľa zdvihu odpruženia. Bicykle s menšími zdvihmi (100-120mm) sú určené prevažne na rekreačné, športové alebo pretekárske nasadenie. Bicykle s vyššími zdvihmi (120-160mm) patria do kategórie all mountain a enduro, ide teda o bajky pre vyznávačov náročnejšieho terénu. Na najdivokejšiu jazdu z kopca sú určené zjazdové alebo freeride bicykle, vďaka zdvihom až okolo 200mm si na nich môžete dovoliť naozaj veľké veci … Nie je to len zdvih odpruženia, čo rozdeľuje horské bicykle na jednotlivé druhy. Bicykle sa líšia geometriou, typmi plášťov, systémom pruženia, tvarom a šírkou riadidiel, materiálmi rámov atď.
26/29“bicykle
Jedným z charakteristických znakov MTB boli donedávna 26“kolesá. Vývoj však nemožno zastaviť a tak sa objavili 29“kolesá. 29“ kolesá sú nepochybne v súčastnosti najväčším fenoménom v horskej cyklistike. Sú lepšie, alebo je to reklamný ťahák? Po skúsenostiach a testovaní, môžeme povedať, že pre určitú skupinu jazdcov a pre určité druhy terénov sú 29“ bicykle prínosom. Testovaním sa zistilo, že 29“ bicykel je na rýchlej trati, ktorá nemá náročné výjazdy a zjazdy, rýchlejší o 30“ na každú hodinu jazdy. Takže pre koho je 26“ a 29“ bicykel?
26“ bicykel je v teréne obratnejší, lepšie zvláda prudké a pomalé výjazdy, má lepšiu manévrovateľnosť v trialových chodníkoch a v prudkých zákrutách. Má nižšiu hmotnosť.
29“ bicykel je v teréne kľudnejší, lepšie zvláda nerovnosti, má menší uhol nájazdu na prekážky, má väčšiu zotrvačnosť. Je jednoznačne určený pre kľudnejšie jazdy a pre vyšších jazdcov. Po výmene terkingových plášťov môžete ich využiť aj na cykloturistiku.
Terén |
29“ |
26“ |
Dlhé a ľahké stúpanie |
Veľmi kľudný |
Skôr priemerný |
Prudký a pomalý výjazd |
Stráca rýchlosť, ťažšie sa rozbieha |
Obratný, lepšie udržuje rýchlosť |
Stúpanie v tobogáne |
Jednoznačne istejší |
Trochu neistý |
Dlhý ľahký zjazd |
Kľudný, rýchly a bezpečný |
Bezpečný, ale predsa trochu nervóznejší |
Koreňovo-kamenistý zjazd |
Nerovnosti hladí, je kľudný |
Zábavnejší, ale treba viac dávať pozor |
Singletrail, veľa zákrut |
Kľudný, avšak trochu lenivejší do zákrut |
Hravejší, ľahšie ide do zákrut |
Krosové bicykle a trekingové bicykle
Správna voľba pre tých, ktorí chcú bicykel na výlety a do ľahšieho terénu s prevahou spevnených ciest a cyklotrás. Charakteristické sú vzpriameným pohodlným posedom a 28“ráfiky s užšími plášťami s nevýrazným vzorom. Na rámoch nájdete návarky pre nosiče, blatníky, stojany a pod. Prevody týchto bicyklov sú podobné ako na horských bicykloch, vďaka tomu sú schopné prejsť aj kopcovitý terén. Krosové bicykle sa od trekingových líšia športovejším poňatím, hrubším vzorom plášťov pre lepšiu priľnavosť v teréne.
Mestské bicykle
Tieto bicykle neboli pred časom tak rozšírené ako dnes. Naši zákazníci majú neustále väčší záujem o bicykel ako dopravný prostriedok. Význam mestského bicykla netreba ani laikovi podrobne predstavovať. Nechajte svojho plechového miláčika doma a oddajte sa slobode pohybu naprieč parkom, stresu za volantom ste si už užili dosť! Ponúkame mestské bicykle mnohých typov, od základných s jedným prevodom po prevodovky v náboji, s blatníkmi či bez nich, s kolesami s rozmermi 26“alebo 28“. Pre mestské bicykle je typická jednoduchosť vzhľadu, hladšie plášte, pohodlný vzpriamený posed, kryty reťaze pre možnosť jazdy v civilnom oblečení.
Elektro bicykle
Najnovšia kategória bicyklov na trhu. Tieto bicykle sú vhodné pre starších cyklistov, prípadne na každodenné dochádzanie do práce. Pomáhajú do kopca, takže jazdec vydrží viac a má tiež väčsší pôžitok z výletu.
Cestné bicykle
Tieto sú určené na športovú a pretekársku jazdu na ceste. Hovorí sa, že cyklistika je len jedna … Tí, ktorí okúsili kúzlo cestného bicykla o tom vôbec nepochybujú, asi na tom niečo bude. Tiež cestné bicykle sa líšia osadením, geometriou, kvalitou rámu. Lacnejšie bicykle v cenách okolo 600-800 Euro bývajú viac orientované na komfort, pohodlie. Drahšie cestné bicykle sú zamerané na športovú cyklistiku. Majú dlhší posed a rýchlosť z nich doslova vyžaruje. Pri cestných bicykloch je vidieť obrovský technologický pokrok spracovania materiálov. Špičkové bicykle vážia okolo 6-7kg pri zachovaní neuveriteľnej tuhosti. Vďaka vývoju však dokážu ponúknuť nebývalý komfort. Charakteristické sú 28“kolesá, hladké plášte a nízko položené zahnuté riadidlá (barany). Trh ponúka aj Fitness bicykle, ktoré sú od cestných odvodené a líšia sa hlavne rovnými riadidlami. Posed na týchto bicykloch je vzpriamený a sú pohodlnejšie.
BMX & FREESTYLE bicykle
Veľmi obľúbené bicykle najmä medzi mládežou. Vyjadrujú svojim poňatím určitý životný štýl. Sú skonštruované pre jazdu na rampách. Skoky a triky sa na žiadnych iných bicykloch nedajú kvôli geometrii vykonávať lepšie. Majú zosilnené ráfiky väčšinou 20“. Môžeme sa však stretnúť i s 26“variantmi odvodenými z horských bicyklov. Tieto bicykle si vystačia s jedným prevodom. Často mávajú jednu alebo žiadnu brzdu kvôli predvádzaniu trikov, predná brzda by vadila pri pretáčaní riadidiel tzv barspin.
Dámske bicykle
Dámske bicykle sú dostupné vo všetkých uvedených kategóriách. Sú plne prispôsobené ženám s ohľadom na inú stavbu ženského tela. Majú odlišnú geometriu rámu (kratšie, nižšie položenú), tenšie madlá, odlišne tvarované sedlá, mäkšie pružiny vo vidliciach kvôli menšej váhe. Samozrejmosťou je aj dizajnové prispôsobenie ženám …
Detské bicykle
Bicykle pre začínajúcich cyklistov sú prispôsobené potrebám detí. Majú kryty reťaze, pre najmenších sú k dispozícii pomocné kolieska (vo veľkostiach 12“a 16“). Výber bicykla (veľkosť v palcoch 12/16/20/24) tu na rozdiel od bicyklov pre dospelých znamená priemer kolies, nie veľkosť rámu. Na výber sú v chlapčenských a dievčenských prevedeniach. Veľkosť detského bicykla je potrebné starostlivo zvážiť, neodporúčame nákup výrazne väčších kolies rodičom zastávajúcim názor, že do veľkosti bicykla dieťa dorastie.
Akú veľkosť bicykla vybrať
Každý bicykel sa vyrába v niekoľkých veľkostiach z dôvodu pohodlia pre cyklistov rôznych výšok. Touto veľkosťou sa myslí vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trúbky rámu. Veľkosť sa prevažne udáva v palcoch, prípadne sú použité písmená rovnako ako u oblečenia (S, M, L, XL, XXL). Prvý spôsob ako vybrať správnu veľkosť rámu je práve podľa výšky, ďalšia možnosť je podľa dĺžky nôh.
Každý bicykel sa vyrába v niekoľkých veľkostiach z dôvodu pohodlia pre cyklistov rôznych výšok. Touto veľkosťou sa myslí vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trubky rámu. Veľkosť sa prevažne udáva v palcoch, prípadne sú použité písmená rovnako ako pri oblečení (S, M, L, XL, XXL). Prvý spôsob ako vybrať správnu veľkosť rámu je práve podľa výšky.
Výška postavy (cm) |
Horské bicykle (palce) |
Krosové bicykle (palce) |
Cestné bicykle (cm) |
150 až 155 |
13 – 15 “ |
16 „ |
49 |
155 až 160 |
15 „ |
16 „ |
52 |
160 až 165 |
15 – 17 “ |
17 „ |
52 |
166 až 170 |
17 – 18 “ |
17 – 18 „ |
52 – 54 |
171 až 175 |
17 – 18 “ |
18 – 19 „ |
54 – 56 |
176 až 180 |
18 – 19 “ |
19 – 20 „ |
56 |
181 až 185 |
19 – 20 „ |
20 – 21 „ |
56-58 |
185 až 190 |
20 – 21 “ |
21 – 22 „ |
58-60 |
190 až 195 |
21 – 23 “ |
22 – 23 „ |
60-62 |
195 a viac |
24 “ |
24 „ |
62 – 64 |
Ďalšou a to presnejšou možnosťou je určenie podľa dĺžky nôh. Všeobecne sa pri horských bicyklov odporúča, aby cyklista stojaci obkročmo nad bicyklom, mal hornú trúbku rámu päť centimetrov pod rozkrokom.
Výška postavy (cm) |
Dĺžka nohy (cm) |
Veľkosť rámu |
|
|
športové použitie rekreačné použitie |
|
|
(cm) (palce) (cm) (palce) |
161 |
72 |
40 15,7 42 16,5 |
165 |
75 |
42 16,5 44 17,3 |
169 |
79 |
44 17,3 46 18,1 |
173 |
82 |
46 18,1 48 18,9 |
179 |
87 |
48 18,9 50 19,7 |
183 |
89 |
50 19,7 52 20,5 |
187 |
92 |
52 20,5 54 21,3 |
193 |
96 |
54 21,3 56 22,0 |
Detské bicykle sa rozdeľujú na niekoľko veľkostí podľa priemeru kolesa, ktoré sa líšia použitím pre danú vekovú kategóriu detí. Prípadne sa dá rozlišovať podľa výšky dieťaťa.
Priemer kolies |
Vek dieťaťa |
Výška postavy (cm) |
12 “ |
2 – 4 rokov |
90 – 110 |
16 “ |
3 – 6 rokov |
100 – 125 |
20 “ |
5 – 9 rokov |
105 – 135 |
24 “ |
8 – 12 rokov |
115 – 155 |
26 “ |
nad 9 rokov |
Nad 130 |
Všetky tieto údaje sú skôr orientačné.
Nosnosť bicyklov
Orientačná nosnosť horských, cestných a krosových bicyklov je do 120kg. Nosnosť trekingových bicyklov je do 140kg. Nosnosť detských bicyklov s priemerom kolesa 12 „až 16“ je cca 50kg, detských bicyklov s priemerom kolesa 20 „je 80kg a detských bicyklov s priemerom kolesa 24“ až 100kg. Všetky tieto informácie sú samozrejme len orientačné.
Hmotnosť bicyklov
Hmotnosť bicyklov pre väčšinu cyklistov asi nebude príliš podstatná, ale je dobré si ju aspoň vopred zistiť. Hlavne u detských bicyklov pre menšie deti dávajte prednosť ľahším bicyklom. Hmotnosť bicykla ovplyvňuje hlavne použitý materiál rámu. Bežná hmotnosť pri horských a krosových bicyklov sa pohybuje okolo 13-15kg. Pri cestných bicykloch je to pod 10kg. Hmotnosť detských bicyklov je veľmi rôzna.
Aký vybrať materiál rámu
K výrobe rámu sa používa niekoľko materiálov, ktoré sa líšia hmotnosťou, tak aj pevnosťou a cenou.
Hliník – kolesá s hliníkovým rámom sa označujú Alu, Alloy a podobne. Vyrábajú sa rôzne zliatiny hliníku a prísad, ktoré vylepšujú vlastnosti samotného hliníku. Hliník je, ako je známe, mäkký a ľahký materiál, čo sú jeho hlavné výhody. Nevýhodou je však jeho minimálna pružnosť. Alu rámy sú dnes suverénne najrozšírenejším materiálom používaným pri výrobe rámov.
Karbón – momentálne najlepší a najdrahší materiál, z ktorého sa rámy vyrábajú. Je veľmi pevný a ľahký. Vzniká kladením vrstiev karbónové tkaniny, ktorá sa pri vysokom tlaku speká. Má vysokú pružnosť, popri tom aj pevnosť.
Oceľ – oceľové rámy majú označenie hi-ten alebo CrMo. Výhodou týchto rámov je veľká pružnosť a zároveň nízka cena. Nevýhodou je potom vyššia hmotnosť. Dnes tento materiál nájdete len na lacnejších a detských bicykloch, alebo na bicykloch BMX a Freestyle.
Akú vybrať vidlicu
Odpružená vidlica je vhodná iba na bicykloch, pri ktorých je očakávané použitie v teréne. V prípade cestných bicyklov je odpruženie samozrejme nežiaduce. Dnešným štandardom je odpružená predná vidlica, ktorá dokáže príjemne vypružiť nerovnosti terénu. Väčšina lepších odpružených predných vidlíc má možnosť odpruženie uzamknúť (lock out). Táto možnosť sa hodí v prípade, že často striedate cestu s terénom.
Vidlice sa delia na pružinové a vzduchové. Ľahšie a drahšie sú vidlice vzduchové.
V prípade, že máte náročnejšie požiadavky na odpruženie, môžete siahnuť po celoodpruženom bicykli. Tieto bicykle sú vhodné do najnáročnejších terénov. Celoodpruženosť a kvalita bicykla sa samozrejme odrazi na vyššej cene.
Aké vybrať brzdy
Dnes sa môžete bežne stretnúť s dvoma typmi bŕzd. Lacnejšou variantou sú ráfkové brzdy, ktoré všetci určite dobre poznáme. Sú to brzdy na mechanickom princípe, kedy stlačením páčky sa uťahuje lanko, ktoré pomocou gumičiek tlačí na ráfik bicykla a tým bicykel zabrzdí.
Pri kvalitnejších bicykloch sú použité brzdy kotúčové, tie sa potom rozlišujú na mechanické a hydraulické. Mechanické kotúčové brzdy fungujú na rovnakom princípe ako brzdy ráfkové, s tým rozdielom, že sa nebrzdí o ráfik ale kotúčom. Hydraulické kotúčové brzdy sú najúčinnejšie a fungujú na rovnakom princípe ako brzdy pre automobil.